måndag 22 mars 2010

Mormor läser på läppar och imponeras av dagens nymodigheter

Att handla mat när man bor så här nära mataffären har övervägande fördelar, men eftersom jag inte tycker att det är roligt att handla mat beger jag mig alltid till ica när skaffeiet redan är tomt, vilket i sin tur resulterar i att jag blir tvungen att släpa hem väldigt tunga kassar. Helt plötsligt förvandlas sträckan som jag skulle uppskatta till 300 meter till en plågsam 7 mila vandring där armarna blir längre i takt med att ryggen trycks ihop.

I söndags när jag kom hem kokade jag kaffe till mig och mormor. Jag passade på att skära upp en ananas och satte fram några bitar till oss.
Mormor- Vad är det här?
Jag- Det är ananas
Mormor pekar på skalet och frågar.
- Är det choklad?
Jag- Nej det där är skal, det kan du inte äta.
Mormor äter en bit och tycker att det var väldigt gott, jag hade förväntat mig att hon skulle fråga efter kakor. Medan hon sträcker sig efter en till bit frågar hon
- Har du gjort de här?
Jag- Nej det är ananas, en frukt. Den kan man inte göra.
Mormor- Ja tänka sig vad de hittar på nu för tiden.

Förra veckan var hela arabiska-klassen och fikade. Vi var nästan 20 stycken och det var väldigt trevligt att få träffa alla utanför skolan och lära känna varandra. Vi blev sittandes i två timmar och hade kunnat sitta längre om det inte var för att caféet stängde. På onsdag ska vi få fortsätta umgås då ska vi på ett arabiskt knytkalas. Frågan är bara vad jag ska laga för något.

I onsdags bjöd Sara med mig till Wermlands nation för att fira Saint Patrick's Day. Vi drack grön öl och jag passade på att fråga ut en läkarstuderande om jag borde oroa mig över mina släktsjukdommar och vad han ansåg om min stukade fot.

Idag när mormor satt och tittade på tv så ringde jag upp mamma åt henne så att de kunde samtala lite. Jag stängde av ljudet på tv så fort jag slagit numret hem. När mormor sedan pratat färdigt så tog det några minuter innan jag kom på att ljudet fortfarande var av eftersom jag var mitt uppe i matlagning.
Jag- Oj, jag glömde att sätta på ljudet igen, vänta så ska jag fixa det.
Medan jag sträcker mig efter dosan svarar mormor
-Det är okej, jag hör ändå.

Sen har mormor några rutiner för sig som hon tack och lov glömmer nu och då. Nämligen att hon går runt på bottenvåningen och stänger dörrarna mellan alla rum och drar ner alla persienner, och hon glömmer inte en enda. Ofta går hon upp på natten och gör det när jag sover. Det händer alltså att jag kommer ner på morgonen och möts av att hela nedervåningen badar i mörker och jag får börja dagen med att springa runt och dra upp 10 persienner och öppna alla dörrar.

Ironiskt nog tycker jag mig höra att hon gör sin nattrutin just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar