tisdag 26 januari 2010

Det är sant... Skåningar säger kocka o araber älskar sina kameler

Jag älskar när fördommar stämmer..

I fredags jobbade jag på kalmarnations pub Kaggen. Jag hade jättetrevligt med roliga nationskompisar o ännu roligare gäster.
När jag varit där i 5 timmar kommer en kille fram till mig o beställer "en Åbro o en kocka" I en halv sekund befann jag mig i förvirringens värld, efter den halva sekunden så fylldes mitt sinne av lycka. Jag förstod att Johan Glans inte hade ljugit när han pratade om att skåningar kallar coca-cola för kocka o att stockholmarna alltid tror att dom menar "kaka". Skåningen såg inte jätteroad ut över att jag hade så roligt åt detta, men han fick ju iaf sin öl o sin kocka.

Dagen efter undrade mormor om de hade varit trevliga på puben. Jag svara att de både hade varit snälla o trevliga. Hennes svar på detta var
"De kanske rentutav var religösa"

En annan fördom som verkar stämma är arabers kärlek till sina kameler. Idag fick vi veta att roten GML både används för olika former av ordet "vacker" och för ordet "kamel". Vår lärare berättade också att det finns en man som hävdar att man kan få fram olika raser/ord för kamel ur ALLA rötter ur det arabiska språket.

Igår kväll hade jag så mycket energi att jag helt enkelt var tvungen att röra på mig. Mormor satt o tittade på tv när jag drog ut på en runda, o när jag kom tillbaka satt hon fortfarande kvar. Undertiden jag var borta hade hon lyckats komma åt nån knapp på tv-dosan så att hon hade en stor ruta med inställingar mitt i bilden. Det var väldigt jobbigt för henne för hon upptäckte den på nytt var 5 minut o undrade var den kom ifrån. Jag skulle precis ta bort den när jag inser att dosan är borta. Jag sprang runt i hela huset 3-4 gånger med mantrat "var skulle jag lägga den om jag hade alzimers?" men jag hittade inte dosan någonstans.

Lite senare på kvällen.
Jag- Nej, nu ska jag nog gå o sova
Mormor- Ja o jag ska nog ta o gå hem till min kudde.
Jag- Hahaha, ja gör så.
Mormor börjar gå mot ytterdörren
Jag- Men vart ska du då?
Mormor- Nej, jag kanske inte ska ta den här utgången.
Mormor vänder sig om o börjar gå mot dörrarna som leder till vardagsrummet, i vilket altandörren finns.
Jag- Fast ditt sovrum är ju därnere.
Jag pekar ner mot sovrummet, jaha säger mormor o börjar gå in i kontoret
Jag- Till vänster är ju ditt sovrum.
Mormor- Jaha, du menar att jag ska sova här, jag hade tänkt sova hemma hos mig, men jag kan ju sova här istället.
Jag- Ja fast det här är ju hemma hos dig.
Mormor- men jag menade att jag skulle sova i mitt hus.
Jag- Det här är ju ditt hus.
Mormor suckar tungt o tittar aningen irriterat på mig
Mormor- Så där brukar Inger också hålla på...

Så går hon in i sitt sovrum o själv beger jag mig upp för trappan aningen förvånad över hur säker hon var på att jag var den som var förvirrad.

I morse hittade hemtjänsten tv-dosan i mormor handväska...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar